Monday, October 31, 2011

Lupa


Lupa. Satu benda yang unik yang ada pada semua orang. Samaada sikit ataupun melampau-lampau. Definisi lupa anda boleh google dan cari sendiri. Dalam mengenal lupa atau forgeting ni ia mempunya banyak teori-teorinya. Kita manusia ada ingatan jangka pendek (STM-short term memory) dan jangka panjang (LTM-long term memory). Namun kedua-dua ingatan atau memori ini mempunyai hubungkait yang sangat intim bagi menghasilkan ingatan yang baik. Banyak teori yang boleh menyebabkan seseorang itu lupa. Anda boleh refer disini.

Amnesia ada satu penyakit yang melibatkan lupa. Ia berlaku apabila berlaku kecederaan pada otak ataupun brain trauma. Lihat rajah.

Retrograde amnesia mengakibatkan seseorang melupai masa lampau dan Anterograde amnesia sebaliknya. Anda boleh google dan membaca sendiri. Hehe. Sebab aku tiba-tiba terfikir, ini benda benda bodoh blog. Takkan aku nak pandaikan blog aku plak.. Hmmm.. setuju? Nah. ada video. jom tengok!!


Untuk itu, aku menyarakan kepada kawan-kawan. Jangan lupa. Jangan lupa. Jangan realisasikan kata-kata " Melayu mudah lupa". Jangan. Untuk itu, aku ada lagu untuk semua.


P/s: Jangan percaya apa-apa. Kelak anda menyesal.

0 kutukans:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...