Tuesday, January 11, 2011

Sedap! Anak Dara Memang Sedap!!

Setuju atau tidak dengan pendapat aku? Yang laki tu memang la setuju. Pantang sebut dara, setuju aja dia. Ye ke tidak? Yang perempuan tu jangan terasa pulak. Hehe. Ops!! Nak terasa apa pulak kan? Ok, untuk entry kali ini, aku nak berbicara tentang dara. Mungkin ramai sudah umum tentang dara ni. Dara yang aku nak cerita ni bukan dara perempuan. Tapi dara pokok. Pelik? Jangan buat-buat pelik la. Pernah dengar tentang kelapa yang mempunyai dara? Trang tang-tang kot!

Camna terjadinya kelapa dara ini? Seperti yang kita tau, dara maksud kasarnya belum diganggu. Maksudnya terpelihara. Dan kelapa adalah sejenis pokok yang lazimya tumbuh di pinggiran laut. Manakala minyak adalah bendalir yang digunakan untuk tujuan pelincir, buang angin, bahan pembakar dan pelbagai kegunaan lagi. Namun berbeza pula dengan kelapa dara.

"Kenapa dipanggil Kelapa Dara. Untuk menghasilkan minyak kelapa dara, prosesnya bukan sukar. Kelapa yang dimesin tidak dimasak. Hanya direndam didalam ayer dalam bekas beberapa hari sehingga timbul minyak dipermukaan ayer dan dari situ minyak diasingkan dan ditapis dari bendasing. Maka jadilah Minyak Kelapa Dara." [Sumber]

Nah! Selama ini aku ingat kelapa dara ni sejenis kelapa yang tidak pernah menyentuh tanah. Maksud aku, kelapa yang dipetik dari atas pokok. Ceh. Rupanya camni proses penghasilan kelapa dara ni. Tinggi jugak imaginasi aku kan sampai fikir macam tu. Dah tahu kan camna proses penghasilan dia, ringkas ja aku bagi. Tu pun aku petik dari blog Capten. Tapi? Apa pulak dia punya khasiat? Adakah berfungsi untuk memulihkan dara dan teruna yang sudah hilang? Atau juga untuk menjadi nama sesorang itu dara. Contohnya Jamu Mak Dara?? Ataupun apa- apa lagi yang terlintas dihati kamu?


Ok, aku nak bagitau sikit tentang kelebihan Kelapa Dara ni. Antaranya,
1. Mengurangkan penyakit jantung
2. Anda merangsang metabolisme
3. Menyokong fungsi thyroid
4. Membantu anda menurunkan dan mengekalkan berat badan yang ideal
5. Membunuh Virus, bakteria, kulat dan protozoa
6. Errr.. Tahu lagi ke? silalah ke KelapaDaraBest.

Jadi, kepada yang berpenyakit tu, contohnya Resdung, Tiroid, Kulit Kepada Menggelupas, Penyakit Kulit, Masalah Gemuk, dan lain- lain lagi, cubalah. Orang kata lebih baik ithtiar daripada tak buat apa-apa. Ya dak? Jadi, kepada sesiapa yang ingin membuat tempahan, silalah ke halaman blog ini ya:) Kalau tak berpenyakit pun apa salahnya simpan satu kat rumah. Untuk kegunaan ketika kecemasan.


p/s: Aku dah order dah!

8 kutukans:

ni iklan pengedar BioAsli ke ape ni?

ahaha pandai kau yea.. :D

di sebalik dara jadi kelapa dara .. hohohoh

bukan photographer: bukan.. ni iklan Jamu Mak Dara.

wanzmejuez: eh.. tak pandai laa.. mana ada pandai.. blog ni bodoh kan..

Dim Benihana: haha.. terimakisah

miyak kelapa dara rupanya hadi :)
huhu.. thankksss

bo, hahha.. orang salah anggap.. ahaa

bul ada penyakit gemuk ke? :D

cik ain, eh.. gemuk bukan penyakit jugak ke? hehehe.. cik ain tak gemok kan.. cek mek molek.. haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...